31 July 2008

Tinggalkan Masalah Anda Sebentar......



Seorang pensyarah sedang memberi kuliah tentang ‘Stress Management’. Dia memngangkat segelas air dan bertanya kepada pelajarnya, “berapa beratkah segelas air ini pada fikiran kamu semua?” Mahasiswa menjawab berat air mungkin dalam 20gram hungga 500gram.

“Ini bukanlah berat secara total, tetapi bergantung kepada berapa lama anda memegangnya. Jika saya memegangnya selama satu minit, ia tidak ada masalah. Jika saya memegangnya selama 1 jam, lengan kanan saya akan terasa sakit. Dan jika saya memegangnya selama satu hari, mungkin anda harus memanggil ambulan untuk saya. Beratnya sebenarnya sama tapi semakin lama saya memegangnya beban yang akan ditanggung badan saya akan bertambah” Jawab pensyarah itu.

“Jadi jika kitamembawa beban terus menerus, lambat laun kita tidak akan mampu mambawanya lagi. beban itu akan bertambah beratnya”. “Jadi apa yang harus kita lakukan adalah meletakkan gelas itu dan berehat sejenak sebelum mengangkatnya lagi”.

“Kita harus meletakkan beban itu secara periodic, agar kita merasa lebih segar dan mampu membawanya lagi”. Bermakna sebelum pulang ke rumah dari pejabat atau ke mana saja, tinggalkan beban pekerjaan anda. Jangan membawanya pulang. Beban itu boleh diambil pula keesokan hari. Apapun beban yang ada dibahu anda sekarang, cuba tinggalkan atau lupakannya sementara waktu sebelum anda memikir atau mengambilnya kembali. Sekian.

Semoga anda mendapat sesuatu dari kisah di atas.

No comments: