03 March 2009

Kes Buli dan Seorang Mak Cik..



Salam,

Boleh dikatakan setiap hari kita semua dapat dengar tak kira dari saluran radio, televisyen atau orang bercakap pasal kes buli. Tapi kat sini saya nak ajak anda semua yang sudi datang ke blog saya ni untuk berfikir sejenak dari cerita saya ni...

Semalam saya ada terjumpa seorang mak cik yang dalam lingkungan umur 60an. Dari pengamatan saya mak cik ni bukan calang-calang orang ketika muda. Badannya tegap, cara berjalan pun agak menarik begitu juga dengan tutur bicaranya yang lancar dan educated.

Saya cuba mengorek siapa mak cik ni sebenar. Mak cik yang peramah ni pun bercerita la tentang dirinya. Katanya sewaktu dia berusia dalam lingkungan 30an, waktu tu tahun 80an, waktu tu memang ramai kaum wanita mula menceburi bidang bisnes. Dan katanya pada tahun itulah wanita mula berebut-rebut untuk menjadi 'Carier Woman'. Termasuklah dirinya. Dia bekerja kerajaan. Tak cukup dengan itu dia buat bisnes MLM. Tak cukup dengan bisness MLM dia mula menceburi bidang bisnes komoditi di peringkat 'international'. Sibuk tak usah di ceritalah katanya. Usahkan nak buat amal ibadah yang lain, Nak solat pun kadang-kadang tak sempat. Duit pun banyak la dapat.. tak terkira.. Tapi bila di hitung-hitung duit tu tak kemana sebab kos yang perlu dia bayar ketika urusan bisnes dijalankan juga banyak. Termasuk tambang kapal terbang, hotel, makan di tempat mewah, hadiah untuk customer dan banyak lagi kos yang perlu di tanggung. Dan yang paling tidak dapat dia maafkan adalah masa bersama anak-anak boleh dikatakan terlalu sedikit malah kadang-kadang tiada. Dalam sebulan hanya beberapa kali dapat bercakap dengan anak-anak. Mak cik tu kata, ketika itu hidupnya jauh sekali dari sebuah ketenangan...

Setiap apa yang berlaku ada hikmahnya. Bisnes mak cik ni jatuh. Dia mula duduk dan berfikir. Semua usahanya tak kemana sebab hidupnya tiada ketenangan walau duit banyak, anak-anak terbiar dan hati pula jauh dari Allah.

Dia bertekad untuk berhenti dari kesibukan yg tidak memberi apa-apa baginya. Dipendekkan cerita, kini katanya dia lebih tenang bersama anak-anak, melayan cucu2 dan yang paling utama dia dapat rasakan kasih sayang ALlah. Sesungguhnya katanya 'ketenangan tidak dapat dijual beli walau harta berjuta' sekalipun.

Sekarang dia memberi perhatian kepada cucu2nya supaya tidak terabai pendidikan terutama pendidikan agama. hanya itu yang dapat menyelamatkan mereka di dunia dan akhirat. Dia menasihati saya juga supaya memberi pendidikan yang terbaik kepada anak-anak kerana katanya kesibukan ibubapalah yang menyebabkan anak-anak terbiar tanpa didikan dan terbentuklah anak-anak yang keras hati dan menjurus kepada perkara tidak baik seperti kes buli, rogol dan banyak lagi. Dia berpesan kepada saya jangan biarkan 'bibik' mendidik anak-anak kita.

Apa yang saya nak sampaikan, adalah mari kita fikir-fikirkan salah siapa jika anak kita menjadi kaki buli???? tak perlulah kita menunding satu jari ke arah sesiapa kerana empat jari lagi akan mengarah kepada kita sendiri... Fikir-fikirkan... Sama-sama kita mengambil iktibar dari kisah ini..

No comments: