12 April 2010

Bukan Milik Kita...





Sombong,takabbur,bongkak,riak dan mungkin banyak lagi perkataan yang mempunyai maksud dan pengertian yang sewaktu denganmya.

Kadang-kadang kita sendiri pun terpegun bila melihat kekayaan seseorang tambah lagi dalam dunia yang penuh dengan materialistik ni. Apa tidaknya, melihat kereta besar, rumah besar, pendek kata semuanya besar la. Ia seolah ,meruntun hati kita untuk mendapat itu semua. Betul tak... Tepuk dada tanya iman..

Semua manusia seolah-olah berlumba-lumba untuk mengejar kekayaan sehingga saya sendiri sedikit terkesimah bila mendengar kata-kata seseorang yang pernah menghadiri kursus motivasi: kata beliau dengan menghadiri kursus tersebut dia dapat banyak ilmu terutama untuk menjadi seorang yang lebih kaya selepas itu.

Wah! kaya, kaya, kaya... duit, duit. duit... yang kaya semakin kaya dan yang susah akan terus mengejar untuk jadi kaya dan kaya...

Bagus-bagus, carilah kekayaan sebanyak mungkin supaya ekonomi orang Islam terus kukuh... tapi biarlah dengan cara yang betul dan gunakanlah setiap rezeki pemberian Allah itu dengan sebaik mungkin, jangan sampai membazir dan menunjuk-nunjuk.

Saya pernah bertanya kepada suami sewaktu kami melihat sebuah kereta mewah yang menjadi perhatian umum pada waktu itu: Abang rasa ada tak orang yang membawa kereta semewah itu dengan tidak ada rasa ingin menunjuk-nunjuk kepada orang apa yang dia ada??? Saya bukan hendak bersangka buru kepada sesiapa tetapi hanya hati ini terfikir sedemikina secara tiba-tiba... Saya biarkan anda menjawab sendiri persoalan saya atau kita boleh bincangkan sama-sama di sini.. wallahua'lam.

Saya menimbulkan tentang isu ini hari ini bukan kerana apa, cuma sekadar untuk mengingatkan anda dan lebih-lebih lagi diri ini yang sentiasa lupa dengan segala nikmat pemberian Allah. Agar dengan menyentuh isu ini akan sedikit menyentuh hati kita agar tidak terus hanyut dengan kemewahan yang diberikan Allah yang sesungguhnya semuanya bersifat sementara sahaja andai ia tidak disulami dengan redha Allah. Biarlah setiap rezeki yang kita dapat akan mendapat keberkatan bagi kehidupan seterusnya...Bersyukurlah atas setiap rezeki yang telah Allah berikan..

Walau sekaya mana kita, tak usahlah itu semua menjadi titik tolak untuk kita berbangga diri. Segalanya bukan milik kita hatta diri kita sendiri... semuanya milik Allah hurrabbi... Setiap pemberian Allah itu adalah amanah, jadi setiap amanah akan dipersoalkan nanti. Setiap yang digunakan ke arah kebaikan, itulah yang akan membantu kita suatu hari nanti di negeri abadi...




No comments: