03 February 2009

Anda kena buang kerja??

Asaalamualaikum,

Tertarik melihat satu blog yang memberi tips untuk mereka yang di buang atau akan di buang kerja. Salah satu tips tu adalah, dia syorkan supaya balik kampung, usahakan tanah orang tua dengan menanam sayur atau apa saja yang boleh mendatangkan hasil.

Saya sangat bersetuju dengan cadangan ini. Walaupun saya bukan berasal dari kampung (kg. gak tapi kg kat bandar!) tapi suami saya berasal dari kampung. Setiap kali saya balik ke kg suami, saya agak kesal melihat tanah-tanah di sana, terlalu banyak yg terbiar... lagi menyedihkan org yang tinggal di kg pun membeli sayur dari pasar pagi. Cili padi yg sangat mudah untuk ditanam pun dibeli... entahlah apa nak jadi dengan masyarakat kita ni.. Agak menyedihkan juga org kat kg pun suka melepak tanpa membuat apa-apa aktiviti yg berfaedah. Maaf la kalau isu ini tidak benar untuk kg anda! dari apa yg saya perhatikan mereka boleh berbual dalam masa berjam-jam hingga org azan kat masjid pun mereka buat tak kisah... Depan masjid pun boleh lepak... Dalam masjid hanya tok imam dan dua tiga org je yg solat.. Subhanallah!

Kalau la masa yg ada digunakan untuk bercucuk tanam ke, alangkah baiknya.. mungkin wakil rakyat dikg2 perlu mengambil berat mengenai hal ini. Pada pengamatan saya byk sangat potensi pertanian yg mampu dilakukan oleh org kg jika mereka bersatu.

kalau nak cerita memang begitulah setiap kali balik kg, saya akan rasa kesal yg amat sangat.

Satu lagi yg menjadi persoalan adalah di kawasan Felda, kalau diperhatikan dulu susah untuk kita lihat pekerja asing tapi sekrg entah di mana org kita. Majoriti pekerja adalah org asing. Kawasan felda dah mcm negeri mereka pulak. Org kita hanya duduk goyang kaki dgn mengupah mereka2 ni menoreh getah dan mengusahakan ladang. Pelik pelik pelik...

Kat bandar pun org asing yg buat kerja... Di mana pemuda pemudi kita??? Melepak, berfoya-foya, berkhayal dan entah apa-apa lagi... Bukan muda-mudi je!

Ingatlah semua bagaimana kerajaan Islam Andalusia telah jatuh suatu ketika dulu... Jangan salahkan mereka yg merampas hak org Islam walaupun itulah agenda mereka, tapi bagaimana dengan kita yg terus terleka dan hanyut dengan dunia yg kita cipta sendiri ini... akibat terleka inilah unsur-unsur pencerobohan akan terus masuk ke negara kita.. semoga peristiwa kejatuhan negara kita ke tangan bangsa lain tidak akan berulang lagi...

Bangun bangunlah wahai bangsaku dari tidurmu!!!

Ikhlas

saya tuan empunya blog..

No comments: