27 October 2008

KEHIDUPAN KITA DIKELILINGI RACUN!!!

Assalamualaikum...

Kehidupan kita sekarang dikelilingi oleh racun???

Apa tidaknya, sudahlah pencemaran udara, air sudah terlalu banyak, kini banyak makanan sememangnya sudah tidak selamat untuk dimakan. kalau dibuat kajian pun bukan semuanya. Malah banyak yang sudah berdarah daging dalam badan kita baru dibuat kajian. Dan sudah banyak yang mati kerana cara pemakanan yang tidak menghiraukan apa sebenarnya yang dimakan.

Kalau bercakap tentang mati, semua kita akan mati cuma cara dan sebab kita mati sahaja yang berbeza. Tapi yang penting biarlah sebelum kita mati , kita dapat menikmati kehidupan yang sihat dan ceria. Jika sudah sakit situ, sakit sini bermakna semua nikmat sudah hilang.

Itulah pentingnya kita menjaga pemakanan supaya kita tidak terlalu terdedah kepada penyakit yang tidak sepatutnya kita dapat. Kadan-kadang kita merasakan apa yang kita makan sudah baik dan berkhasiat tapi tut tut bila dibuat kajian apa yang kita makan itu adalah tidak selamat. Jika nak buat kajian kat rumah sebelum makan sesuatu makanan mana ada kelengkapan!!

So... Apa yang kita harus lakukan???

Ikan di pasar pun sudah tercemar dengan bahan kimia, Bawang yang menjadi asas utama dalam masakan pun tercemar dengan bahan kimia untuk menjadikan ia tahan lebih lama, sayur-sayuran tercemar dengan racun serangga, buah-buahan, itu tidak dikira makanan yang sudah diproses lagi. Entah apa kandungan bahan didalamnya pun kita tidak pasti.

Bukan setakat makanan. semua sabun, shampoo, pencuci muka, bedak dan apa saja yang kita gunakan sememangnya mengandungi bahan kimia yang merosakkan kualiti hidup kita sedikit demi sedikit...

Jadi apa yang kita nak buat sekarang??? Jelas kita dikelilingi semua benda beracun. sebab tu orang tua dulu-dulu sihat sebab semua yang dimakan adalah dari hasil kebun sendiri dan dibuat dengan tangan sendiri.

Kita mana ada masa untuk buat itu semua. Semuanya mahu cepat!
Jadi jangan salahkan takdir jika kita juga cepat kena penyakit...

kita hanya merancang dan berusaha tetapi kita perlu berikhtiar, dan semuanya terserah kepada kekuasaan Allah yang Maha Esa untuk menentukan apa yang terbaik untuk kita... Walahua'lam

No comments: